Інноваційні технології на уроці української мови


1. Ігорова технологія

10 клас
Тема: Складні випадки відмінювання іменників
Мета: поглибити знання учнів про складні випадки відмінювання іменників, виявляти й аналізувати порушення морфологічних норм; додержувати правил написання відмінкових закінчень іменників; проводити рефлексію власної мовленнєвої діяльності з погляду додержання морфологічних норм, за потреби корегувати її.
Фрагмент уроку
Етап застосування знань, умінь і навичок
1.     Гра «Хто перший»
Поділити учнів групи на дві команди. Записати на дошці у дві колонки іменники, які треба поставити в родовому відмінку. Перемагає та команда, яка не допустила ні одної помилки.
Слова для І команди: сани (саней), терези (терезів), консерви (консервів), граблі (граблів, грабель), ножиці (ножиць), ляси (лясів), вила (вил), шахи (шахів), ворота (воріт).
Слова для ІІ команди: окуляри (окулярів), абзаци (абзаців), дебати (дебатів), макарони (макаронів), штори (штор), гримаси (гримас), жнива (жнив), канікули (канікул), сіни – сіней  (нежила частина селянських хат і невеликих міських будинків, яка з'єднує жиле приміщення з ганком, рундуком або ділить хату, будинок на дві половини), перегони (перегонів).
Проблемне питання
- Яку ви помітили закономірність у відмінюванні множинних іменників?
10 клас

Тема: Складні випадки слововживання
Мета: закріпити й поглибити знання школярів про власне українські слова; закріплювати навички роботи зі словниками; розвивати в школярів мовне чуття, а також вміння правильного та майстерного вибору з-поміж синонімів найбільш точного, стилістично доречного відповідно до  ситуації спілкування слова; удосконалювати логічне та образне мислення, виховувати культуру мовлення.
Фрагмент уроку
Етап узагальнення знань, умінь і навичок
1.     Гра «Ти – редактор». Виправте, де потрібно, помилки слововживання,які допущені у словосполученнях.
Завідувач кафедри, сонячний Капрі, залічити рани, музикальне училище (музичне училище), участковий міліціонер (дільничний міліціонер), нажати на гальма (натиснути на гальма), домашній адрес (домашня адреса), доказувати теорему (доводити теорему), попадати в ціль (влучати в ціль), навчати мові (навчати мові), високий на зріст, подякувати Вас (подякувати Вам), гарячий кофе (гаряча кава), самий дорогий костюм (найдорожчий костюм), повідомити Вас.
Додаткове питання
-         Що є причиною помилок у даних словосполученнях?
2. Технологія проблемного навчання
10 клас
Тема: Дієвідмінювання дієслів
Мета: закріпити знання учнів про дієвідміни, удосконалювати навички правильного написання особових закінчень дієслів; розвивати логічне та образне мислення; виховувати мовні смаки, любов до рідного краю.
Фрагмент уроку
Етап засвоєння нових знань
1.     Ознайомити учнів з таблицею про дієвідміни дієслів. Звернути увагу на закінчення у формах однини та множини. Наголосити, що дієслова в теперішньому часі і в простому майбутньому змінюються однаково.


2.     Виконання вправи (дослідницький метод)
Визначити дієвідміну поданих дієслів. Утворити форму 1-ї та 2-ї особи однини теперішнього часу. Підкреслити букви, що позначають звуки, які чергуються, та визначити закінчення.
Стерегти – стережу, стережеш [г//ж]
Дихати – дишу (дихаю), дишеш (дихаєш) [х//ш]
Просити – прошу, просиш [с//ш]
Крутити – кручу, крутиш [т//ч]
Мостити – мощу, мостиш [с//шч] 
Пекти – печу, печеш [к//ч]
Їздити – їжджу, їздиш [зд//ждж]
Топити – топлю, топиш [п//плʹ]
Ловити – ловлю, ловиш [в//влʹ]
Любити – люблю, любиш[б//блʹ]
Графити – графлю, графиш [ф//флʹ].

Визначити особливості чергування приголосних звуків у дієсловах 1-ї та 2-ї дієвідмін.

Тема: Числівник
Мета: повторити відомості про загальне значення числівника, морфологічні ознаки, синтаксичну роль; узагальнити й систематизувати знання про вживання числівників в українській мові; правила написання й особливості відмінювання; розвивати комунікативні компетенції учнів (письмову й усну); вчити учнів доречно вживати числівники в нестандартних ситуаціях.
Фрагмент уроку
Проблематизація навчального матеріалу – бесіда
1.     Що лежить в основі поділу числівника на розряди?
2.     У яких випадках слова «багато», «мало» можуть виступати різними частинами мови?
3.     Чому порядкові числівники неоднозначно трактуються в сучасній граматиці?
Спостереження над мовними явищами
Завдання: визначити, у значенні яких слів і частин мови може вживатися числівник «один»:
1.     Одна ластівка не робить весни. (числівник)
2.     Вовк лисиці не рідня, та повадка одна. (у значенні «однакове», прикметник)
3.     Одним колесом не поїдеш. (у значенні «самим», займенник)
4.     Один учитель краще, як дві книжки. (числівник)
5.     Одна бджола меду не наносить. (числівник)
6.     Чи їде, чи ходить – на одне виходить. (у значенні «одне й те саме», числівник + займенник)
3. Технологія особистісно орієнтованого навчання


11 клас
Тема: Складнопідрядне речення, його будова, засоби зв’язку в ньому
Мета: формування вміння впізнавати складнопідрядні речення, визначати їх будову; відрізняти складнопідрядні речення від складносурядних і безсполучникових, ставити питання від головної до підрядної частини, креслити схеми складнопідрядних речень; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, спостережливість,  вдосконалювати навички зв’язного мовлення.
Фрагмент уроку
Етап узагальнення знань, умінь і навичок
1.     Творче «конструювання»
За поданими частинами скласти речення, назвати його вид.
1. Як не любити той край, де ти вперше побачив дивний світ.
2. Тільки той безстрашно захищає все рідне, хто збереже свою душу.
3. Не один із нас переконано думає: найстрашніша хвороба нашого часу - байдужість.
4. Серце трепетно в грудях б’ється: теплим спогадом про рідний край зігріте воно.
5. Пам’ятки рідного краю - різноманітні за віком і мистецькою цінністю, проте вони для нас безцінні.
6. Куточки Дніпропетровщини мають багато цікавих пам’яток, і вони повертають нас у минуле.
2. Побудувати речення за схемами.
1. [ ],і[ ].  Для мене Батьківщина починається з незвичайної назви Кривий Ріг, і відразу в уяві виникають милі серцю місця: Суха Балка, Саксагань, парк відпочинку.
2.[ ], ( якщо ).  Людина перестає бути людиною, якщо вона не буде знати історію свого краю.
3.[ ], [ ].  Любов до Батьківщини надихає нас на життя, вона перетворює його на постійний рух вперед.
4.(Як ), [ ].  Як геройськи працювали колись криворіжці, так самовіддано вони працювали й відбудовуючи місто.
5.[ ]: [ ].  Знаємо: неподалік від мікрорайону Сонячний є Солоне озеро, зовсім крихітне озерце.
6.[ ],а [ ].  Без Вкраїни мені не являється Світ, а без Світу для мене немає Вкраїни.

  7.[ ], ( що ). Ми щасливі, що у нас є таке чудове місто.
4. Технологія програмованого навчання

10 клас
Перфокарти (роздрукувати та вирізати порожні місця)

1. Спрощення у групах приголосних

    Совіс   ний
Виїз  ний
Мес  ник
       Аванпос   ний
        Безчес  ність
      Радіс  ний
    Балас   ний
Захис   ний
Зліс  ний
    Щотиж   ня
Учас  ник
Віс  ник


2. Вживання апострофа

Духм  яний
Н  ютон
Пр  янощі
Мавп  ячий
Узгір  я
Пів  Європи
Мол  єр
Довір  я
Сер  йозний
Без ядерний
Лук  янченко
Торф  яний


3. Подовження приголосних


Област  ю
Навман  я
Гран  ю
Бездоріж  я
Стат ей
Відлун  я
Півріч  я
Варен  я
Подвір  я
Піддаш  я
Століт  ь
Навман  я


4. Написання слів іншомовного походження (літери і,и)


Кос  нус
Коаліц  я
Флор  да
Ват  кан
Ч  пси
Ліценз  я
Граф  н
Б  сквіт
К  нджал
Грац  озний
Сп  рт
Д  зель


5. Пунктуація у простому та складному  реченнях


І вся вона на видноті   ставна   вродлива.
Щоб глибоко збагнути душу народу    треба знати його літературу.
Хто сіє хліб  хто ставить дім  хто створює поему    той буде предком дорогим народові своєму.
Усім вона  і звірові  і птахові  дає свій щедрий даток.

Комментариев нет:

Отправить комментарий